donderdag 26 mei 2016

#treinmens 6 - klassenstrijd



Nee, nogmaals, op #treinmens gaat ik niet zeuren over de NS, of maar heel af en toe een ietsiepietsie. Een feit is evengoed dat ik in de afgelopen twaalf jaar regelmatig als een haring in een ton vervoerd ben van Utrecht naar Goud, Rotterdam of v.v.. Ja, ik had zo m'n trucjes om als eerste bij een deur te zijn en nee, ik ben niet altijd de aardigste, meest innemende medereiziger geweest – alles om maar een plekje te bemachtigen. Toch heb ook gehaaide ik herhaaldelijk moeten staan. En dus heb ik er als ultraforens jaren van gedroomd om tot de elite te behoren die op de zachte ruime stoelen van de eerste klasse mocht plaatsnemen. . 'tuurlijk, Ooit, in een nog wat puberaal verleden zwoer ik daar nooit in plaats te nemen, principieel!. Ooit riep ik zelfs standaard hardop "klassenstrijd!" als ik door die rustige coupe's kloste. Maar met niets was ik de laatste jaren blijer geweest dan met het recht op een rustige zitplek in de eerste klasse.

Nu zit ik dus in die eerste klas en je begrijpt: het valt tegen. Het is saai. Als er al iemand in die dufe coupé's zit dan zijn het doorgaans chagerijnen. Of van die hyperactieve types die heel druk doen om het druk doen, met twee telefoons en een laptop en veel papier en eten en koffie zo. Net als ik zeg maar: middle class, mediocre en van middelbare leeftijd :)

Deze week gebeurde het. Ik stond abusievelijk in Hilversum en moest van m'n telefoon per sprinter verder door naar Overvecht. Dat boemeltje bleek overvol. Met die enorme tas om druk te kunnen doen wurmde ik me door de massa, hup, naar de eerste klasse. Zitplek. Lekker puh! De meute morde: "laat ons toch door!" Maar als een leeuwin bewaakte de strenge conductrice de toegang tot de coup, als een grensovergang bij Griekenland. En dus reed ik riant naar Utrecht, aangegaapt door tientallen platte neuzen tegen een glazen wand. En voelde ik me besmuikt asociaal diep ellendig. En had he me niets verbaasd als klassenstrijd ter plekke tot een handgemeen was geworden - met #treinmens als de boosaardige bourgeois...  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten