vrijdag 20 mei 2016

#treinmens 5: tijdruimtelasso


Utrecht – Ghent St. Pieter (B) – 06.16 – 09.34


Treinmens is in verwarring. Amper drie weken in functie en hij heeft al een fikse identiteitscrisis. Dat houdt verband met het treinen, of het gebrek eraan, en een worsteling met tijd, een nijpend teveel eraan. Treinmens heeft moeite zich opnieuw te orienteren in ruimte en tijd. 
In m'n boek dat over tien dagen verschijnt staat een nieuw, nog niet gepubliceerd stuk met daarin een rijkelijk vaag onderdeel over ruimte en tijd. Dat is bewust abstract, maar nu ik zelf een tijdruimtelijk issue heb voel ik de implicaties ervan konkreet en aan den lijve.Allereerst ben ik de laatste twee weken gedeeltelijk onttreind. Het blijkt dat mijn werkgever ook een soort van kantoor houdt in hometown Utrecht. Dat biedt weinig faciliteiten (en beroerde koffie), maar tegenover al het reizen weegt wel wat op. 
Dus dobber ik nu wat vaker naar de binnenstad om daar m'n dingen te doen. Thuiswerken kan (af en toe) ook, maar mijn eerste experimenten daarmee waren niet geheel bevredigend. Ik geloof dat ik een vaste plek nodig heb, een ankerpunt in de ruimte. Mijn bieb is dat wel, maar toch ook niet, in ieder geval niet voor lange dagen. En een kaal flex-kantoor annex kippenhok in het binnensteedse? Ik weet het niet. Ik moet wennen, laat ik het daar maar op houden. Wennen.Met de ruimte wordt ook de tijd een ding. 
Het schoolgebeuren is een strak ingekaderd, extreem hectisch gebeuren. Van bel naar bel naar afspraak en en afspraak en voorts, naar de voorbereiding voor morgen. Vierkante tijd, gekoloniseerde tijd. Nu heb ik plots heel veel ronde tijd, wilde tijd, tijd die ik wel moet plannen, schrijven, maar waarover ik zelf veel meer heer en meester ben – zou moeten zijn. Maar ik moet 'm nog temmen. 
Het lijkt mooi en ja, het geeft soms best wat rust, die ronde tijd. Maar over het algemeen voel ik me vooral verward, vaag. Ik verdrink zowat in tijd, die ik niet onder controle kan krijgen. Soms hunker ik dus naar een rooster, naar georganiseerde stress. Maar dat is de oplossing ook niet. Ik wil een lasso, een tijdruimtelasso, om te temmen. Is er een Lucky Luke onder de flexwerkers die raad weet?

1 opmerking:

  1. Start allereerst de dag met een to do lijst van 10 punten. Die geven structuur en zouden een beetje als tijdruimtelasso kunnen fungeren. Oh en alle 10 de punten moeten af...dus vergeet twitteren, bloggen en maillezen er niet in op te nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen